Vanliga frågor
?
Hur fungerar reseersättning?
Som anställd hos Smart har du rätt till ersättning för resekostnader så som: billjetter/traktamente/milersättning. Läs mer här eller kontakta Smart på kontakt@smartcoop.se.
?
Vilken försäkring täcks jag av?
Smarts anställda täcks av olycksfall och ansvarsförsäkring samt tjänstereseförsäkring. För de med en månadsplan så gäller de ovanstående försäkringar samt tjänstepension och långtidssjukförsäkring vikket innebär en täckningen likt den som anges i kollektivavtal
?
Hur rapporterar jag en olycka?
Alla olycksfall och tillbud ska rapporteras till Smart via kontakt@smartcoop.se
?
Vem kan ansöka om kulturstöd?
Alla betalande medlemmar i kooperativet kan ansöka om kulturstöd genom Smart.
?
Behöver jag göra föranmälan?
Ja, du måste föranmäla dina uppdrag och projekt så att du täcks av rätt försäkring under hela förloppet. I de fall där uppdrag inte föranmäls kan Smart inte garantera någon försäkring. Du gör en föranmälan genom att maila till oss på kontakt@smartcoop.se: · Ditt namn · Uppdragsgivaren - vem du kommer göra uppdrag för · Uppdragstiden - datum, tider samt omfattning · Plats för uppdrag · Arbetstitel/Beskrivning av uppdrag · Ersättning som ska faktureras · Eventuella övriga villkor
?
Kostnader och avdrag
För att dra av flera kostnader som är direkt kopplade till ditt projekt projekt, sammanställ dina kvitton gärna allt samlat i en PDF. Maila till ekonomi@smartcoop.se så får du en mall av oss att fylla i kostnader för dina utlägg. Fyll gärna i dem i samma ordning som de står i PDF:en. Är det olika momssatser på kvittona, gör olika rader i kostnadsmallen för de olika momssatserna.
?
Kan man få arbetsgivarintyg?
Vid föranmälan av tid och plats de uppdrag som du utför han du som anställd hos Smart rätt till arbetsgivarintyg för de perioder som du har arbetat. Hör av dig till oss på kontakt@smartcoop.se och berätta att du önskar ett arbetsgivarintyg samt för vilken period så ordnar vi det.
Har man rätt till A-kassa?
För dig med lite större verksamhet i Smart kan det vara intressant att stärka din möjlighet att ta del av de sociala skyddsnäten; A-kassa, sjuklön, VAB mm. För A-kassan t.ex är det viktigt att du uppfyller följande kriterier. Läs mer här
?
Vem kan ansöka om kulturstöd?
Alla betalande medlemmar i kooperativet kan ansöka om kulturstöd genom Smart.
?
Hur funkar Smart? Ett exempel.
En musiker som är medlem i ett band registrerar sig i förberedande syfte hos Smart. När hen sedan blir tillfrågad om att göra en spelning vänder sig musikern till Smart och fyller enkelt i de ekonomiska uppgifterna för spelningen via sina sidor på användarwebben. Smart ser till att nödvändiga villkor och försäkringar kring spelningen finns med i överenskommelsen med uppdragsgivaren. Efter spelningen ber musikern oss att skicka en faktura via Smart:s webbverktyg som konsertarrangören sedan betalar. Med pengarna som kommer in på Smart-kontot kan musikern bestämma hur stor del av summan som skall gå till egen lön samt bestämma när och hur ofta man vill ha utbetalningen. Musikern kan även betala andra bandmedlemmars lön via Smart. Vi tar ansvar för att skatter och avgifter betalas i tid. Andra inkomster till Smart-kontot kan vara ersättningar för upphovsrättsskyddat material eller offentlig finansiering. Den första utbetalningen från Smart-kontot kan normalt göras en vecka efter att Smart har skickat fakturan till uppdragsgivaren(gäller nationellt) – oavsett vilken betalningstid som gäller på den skickade fakturan. Behöver du en offert eller ett kontrakt så har vi mallar eller så har uppdragsgivaren det. I kontraktet ska det framgå att 25% moms är exklusive.
?
Pension?
Genom de sociala avgifterna som Smart betalar in på ditt arbete sparar du till den allmänna pensionen. Utöver det rekommenderar vi att du lägger upp en tjänstepensionsplan om du har regelbundet arbete i Smart. Kontakta din handledare så hjälper vi dig komma igång.
?
Hur får jag lön?
Du får lön inom en vecka från det att du rapporterat in att du avslutat arbetet. Detta gäller nationellt. Hanterar du längre projekt genom oss väljer du själv när du vill få dina utbetalningar och hur stora de skall vara. Har du haft utlägg kopplat till uppdraget får du betalt för dem när kunden har betalat fakturan.
?
Vad kostar det att använda Smart?
Vi tar 6,5% för enkel fakturering och erbjuder tre olika prisnivåer för projekt, beroende på storlek. För detaljer om vilken prissättning som bäst passar dig kan du kontakta oss på kontakt@smartcoop.se och informera oss om dina behov.
?
Vad gäller kring moms?
Även om det finns undantag är nästan alla uppdrag som faktureras genom ett produktionshus momspliktiga. Vad gäller för artistframträdanden, ska inte de ha 0% moms? Framträdanden är enbart momsbefriade när du som artist själv säljer framträdandet, genom exempelvis enskild firma, när fakturan går från SMart är det produktionshuset som säljer framträdandet och momsfriheten gäller därför inte. Finns det undantag från 25% moms? Ja, det finns visa undantag, exempelvis är nästan alla textrelaterade uppdrag 6%, detsamma gäller inspelning av ljudböcker, biljettförsäljning eller försäljning av upphovsrätt till ett verk. 0% gäller för försäljning av utbildning som anordnas av staten, en region, en kommun eller av en utbildningsanordnare som är erkänd av staten, en region eller en kommun. Är du osäker på vilken momssats du ska sätta på en faktura, hör av dig till en handledare så hjälper vi dig.
?
Vad är skillnaden mellan Arvode, Bruttolön och Nettolön?
Arvode är den summa som avtalas med uppdragsgivaren, alltså den totala kostnaden exklusive moms för det utförda uppdraget. Bruttolön är lönen efter sociala avgifter men före skatt. Nettolön är den summan som kommer in på banken efter skatt.
?
Vilka faktorer ska jag tänka på när jag räknar på mitt arvode?
Beloppet du fakturerar ex moms måste även täcka sociala avgifter, inkomstskatt samt smarts administrativa avgift. När du skapar en faktura i vårt verktyg kan du klicka på knappen "beräkna min utbetalning" så ser du exakt vilken lön du kommer att få ut. Moms är inte inräknad i summan för din lön, moms läggs ovanpå totalsumman och kvittas av oss på Smart i deklarationen i slutet av året. Moms är inte något som Smart tar del av eller tjänar på, utan en mervärdesskatt som alla företag i Sverige måste deklarera och betala. Moms betalas i all försäljning även för privatpersoner, men är då inbakad i priset. Man pratar om summor ex moms i företag för att det går att göra olika avdrag för moms på varor som köps in till företaget. Tänk på att låta Smart se över dina avtal eller att se till att arvodet som faktureras är plus moms (exklusive mervärdesskatt) för att undvika missförstånd och att du får 25% lägre arvode än du trodde.
?
Hur beräknar jag summan att fakturera baserat på den lön jag vill ha?
För att räkna ut summa att fakturera tar du bruttolönen gånger sociala avgifter och sedan totalsumman gånger smartavgiften. Observera att räkneexemplet bygger på den vanligaste procentsatsen för sociala avgifter. (Bruttolön x 1,3142) x 1,0695 för 6,5% Smartavgift (Bruttolön x1,3142) x 1,081 för 7,5% Smartavgift
?
Kan jag anställa andra i mina projekt?
Vi på Smart anställer de andra deltagarna du som projektledare vill ha med i ditt projekt. Samma gäller för alla anställda i Smart att man täcks av försäkring under arbetet. De som ska anställas registrerar sig då bara i vårt verktyg så att vi samlar in deras uppgifter. Du som projektledare är ansvarig för att se till att det finns en budget/ett saldo som täcker den anställdes lön. Vi handledare på Smart kommer gärna med riktlinjer vilken lön och omfattning som är rimlig utifrån din budget. Deltagare i ditt projekt med egen firma/företag kan fakturera till projektet.
?
Kan jag bo i utlandet och arbeta för Smart?
Ja, det går! Förutsättningen är dock att du är skatteskriven i Sverige och därmed betalar skatt i Sverige samt att du har ett svenskt personnummer eller samordningsnummer.
?
Kan jag ha utländska uppdragsgivare?
Det går bra, flera av våra medlemmar arbetar exempelvis på internationella festivaler och spelplatser. Dessa fakturor sker med 0 % moms från uppdragstagarens sida, eller med omvänd moms inom EU som det heter, det vill säga att säljaren står för momsen. För att kunna fakturera momsfritt utan företag behöver du ett godkänt VAT-nummer (momsnummer) till företaget om företaget finns inom EU. När vi skapar fakturorna kollar vi om förestaget är momsregistrerade på EU-kommissionens databas Vies-on-the-web. Är de inte det så ber vi uppdragsgivaren komplettera med ett bevis på att de är skattebefriade i sitt hemland. För utlandsfakturor får du lön/pengarna in till ditt projekt först när de betalas av uppdragsgivaren. Lönen betalas ut i svenska kronor efter den växlingskurs som banken använder när betalningen kommer in